10 March 2011

Joworians

:: saLam n morning ::

kabare? waras? hehehe.
wes mangan urung?
nyong arek mangan desek lho..
daaaaaaaaaaaaa~

hahaha,tipu3.ne de aku nk g makan.
saje je testing2 cakap jawe.
aku tau tukang bace blog ni ad yg pndai ngomong jowo.
kan kan kan korang..?heee.

aku ni ade kturunan jawa jugak.
belah mak aku,kg kat bagan datoh perak.
name kg Sungai Tiang Darat. *if i'm not mistaken*
so org kampung tu memang sume ngomong jowo la kan.
pehh,tiap kali balek kg pening aku. ^_^

baru2 ni,on 5th march,aku lek kg perak.
adik mak aku nikah.
pe lagi,spekang jowo la mak aku kt sane.
mak aku jelaa..bapak aku n adk badik aku tak pandai.
cume ktorg leh paham je.hehehe
tp dorang ckp kn laju kn,kadang2 bile tak phm tu gelak je r.
hahhahahahha..yg bestnye tiap kali blk kg makin improve skit la jowo aku. :)

meh aku nk kongsi perkataan2 yg aku tau/paham
dalam bahasa jawa k..
*kalo slh tlg btolkan.sy bdk dh lme blajar tp x reti2.ngeee*


kabare - ape khabar

waras - sihat

mangan - makan

wes - sudah/dah

arek/p - mahu/nak
( 'e' pepet k)

desek - dahulu/dulu
( 'e' taling plak )

turu - tidur

ceddek - dekat
( 'e' pepet )

akeh - banyak
( 'e' taling)

ados - mandi
(overDOSe)(sebut harus ala2 jawe k..)

kelambi - baju

endok - telur
(ENcik)

isin - malu

ngarep - depan

bibik - makcik

paman - pakcik

ngendi - mane/ke mane

orak - tak/tidak

udan - hujan

warek - kenyang
( 'e' pepet)

banyu - air

duwur - atas

bocah - budak

melu - ikut
( 'e' taling)

iki - ini

urung - belum

tuku - beli

lombok - cabai/lada/cili

kesel - penat
( 'e' pepet)

siji loro telu papat limo nenem pitu wolo songo sepoloh
(yg ni mesti korang tau maksud,hehehe)

oklaa,dah2..dah tak ingat dh pe lagi yg aku paham.
hahahaha,.susa la nk ingat time2 gini.
kalo kt kg tu sng je aku nk ingat.heee
btw, i'm proud being Jawarians. peace! ^_^

kamus dewan bahasa :
'e' pepet....huruf 'e' disebut seperti  
" pEkak; pEning; kEtam; cEpat etc..."
'e' taling.....huruf 'e' disebut seperti  
" sEpEt; Ekor; selEkEh; pEngsan etc..."

faham murid-murid???
^_________^

sebelum tu,aku nk share skit pic Bibik aku kawen.

ni time nikah.tema white silver.
chun x chun x?hehe



 love dis pic!




 the making of dgn photog




pelamin.suke!

 sanding tema pepel.
da macam patung da ni. :)




 =)




 style jawa,dduk dulu atas krusi
alas kaen batik lepas.hehe.




 pastu baru naek pelamin.




see,makan beradab sgt sopan k.
tak maen la krusi meja ni.
masih kekalkan tradisi,
dulu mak aku kwen cmni la makan beradabnye.hehe


:: sekian ::


** sape leh ajar aku cakap jawe lagi?hehehehe

6 budak menulis:

Miss Tasantek said...

makan beradab tu memang betul cam tulah gayanyer..
kalau dulu2 lagi larh..jeling2 pon tak leh weh..
pengantin kaku je..tak senyum tak sedih..
hoho..tak caye kan..nti aku amik pic kawin mak aku (kalau ada lagi lah )
hahahaha...

tat!n said...

hehe,kan3.mmg style jawa gitu kot.
gambo mak aku dulu ade lagi dlm album.tu aku ingat.pkai songket merah duk makan besimpuh free hair lagi you.hahahaha.

cendawanpink said...

ahahaa..mkn beradab ekkk..
org dlu mkn malu2 je..
kalo aq agknye..
mmg melantak betol2 kot..
rugi wehh..kt atas meja mknn sedap2..
msti ade udang pacak tu..kah3..

tat!n said...

kalo aku pn sme kot,sbb mkn pkai tgn kan.senang skit nk mcubit lauk.hehehe

heart tamimi said...

haram den xtaw bahaso jawo ko tin..ko spekang negori pandai la den..hoho..mudo ea adik mak ko,yg bongsu ea..santekk..heE~

tat!n said...

haha,ko tak paham eh.tu la den ajar skit2. :p
erm,tu adk mak den 2nd last.mudo laie,heee.santek kan... :)